ورمیکولیت عایق حرارتی، صوتی

ورمیکولیت:

ورمیکولیت نام عمومی گروهی از آلومینوم سیورمیکولیتت های آبدار آهن و منیزیم است و یا بخشی از گروه کانی های فیلوسیورمیکولیتته (سیورمیکولیتت های صفحه ای) که در ظاهر شبیه به میکا می باشد، از دگرسانی و یا هوازدگی کانی های بیوتیت و فلوگوپیت ایجاد می شود. ورمیکولیت دارای آب فشرده در میان لایه های سیورمیکولیتته است. درنتیجه هنگامی که حرارت داده می شود، آب خارج شده و کانی منبسط می گردد. از مشخصات دیگر آن می توان به جذب رطوبت، ایجاد تخلخل و باقی ماندن در جریان سیال آزاد، مقاومت گرمایی بالا، از نظر شیمیایی خنثی، ضد پوسیدگی ، بی بو، مقاوم در برابر آتش و… را نام برد. اما کاربرد های آن در صنایع مختلف: کشاورزی، باغبانی وگلکاری (کودشیمیایی، علف کش و حشره کش ها و ایجاد تخلخل و جذب بیشتر خاک)، عایق کاری، نسوز، مصالح ساختمانی (سیمان و بتن های سبک، جاذب و حامل، فیلم های انعطاف پذیر، پرکننده های پلاستیکی و… را نام برد. کانه ورمیکولیت یک سیورمیکولیتت آبدار است که دارای خواص ویژه ای می باشد بخاطر ساختار مولکولی خاص آن چنانچه حرارت داده شود افزایش حجم یافته و قابلیتهای متعددی پیدا می کند. نظیر عایق صوتی وگرمایی بودن، جاذب و حامل مواد شیمیایی، پر کننده و عایق کننده بتن و غیره. با انجام فرآوری های شیمیایی می توان از آن یک جاذب رطوبت خوب ساخت. جاذب رطوبتی که بسیار سبک است و بر اثر جذب رطوبت افزایش حجم محسوسی نداشته و ساختار بلوری آن از هم نمی پاشد و بر اثر جذب رطوبت مایع نمی گردد. و می تواند در صنایع فوق حساس نظیر نانو الکترونیک بعنوان پوشش عایق و جاذب رطوبت مورد استفاده قرار گیرد.
در این روش با جایگزین کردن و تعویض یونی کاتیونهای غیر ساختاری کانه ورمیکولیت می توان قدرت جذب آن را بشدت افزایش داد. بطوریکه قدرت جذب آن ١٠ برابر می شود. بدون اینکه افزایش حجم محسوسی داشته باشد و یا اینکه براثر تکرار این مسئله ساختار بلوری آن دچار از هم گسیختگی شود.

خصوصیات فیزیکی ورمیکولیت:

ضریب هدایت حرارتی ورمیکولیت:( 0.063 -0.057 w/m°C)
نسوزندگی ورمیکولیت: بیش از C °1250

  • عایق صوتی
  • از نظر شیمیایی خنثی
  • صد در صد معدنی
  • فساد ناپذیر و بی بو PH=7-7.5

صنایع مصرف کننده

ویژگی های مورد نیاز گروه کاربری تولید عایق های حرارتی نسوز، اکواستیک، پوشش های ضد حریق عایق حرارتی-عایق صوتی -وزن مخصوص پائین- خاصیت نسوزندگی -قابلیت قالب گیری نهائی- الاستیته بالا-عدم وجودترک -شوک پذیری بالا ساختمان ساختمان کوره ها، دیگهاو واگن های حمل شمش فلزات در صنایع ذوب فلزات، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی- آجرهای نسوز – لنت ترمز– گل حفاری -ریخته گری و قالب بندی – دفن زباله های رادیو اکتیو، رنگ های نسوز،لاستیک سازی ضریب هدایت حرارتی بسیار پائین، نسوزندگی، سبکی، جذب تشعشعات و فلزات سنگین صنعت به عنوان مواد افزودنی در خوراک دام ، طیور و شیلات جهت جذب و انتقال عناصر مفید و دفع سموم ، عامل بهبود خاک به جذب آب و عناصر ، PH دلیل مقاومت در مقابل تغییرات سریع مفید و تهویه خاک ، تهیه کودهای سبک وزن با قابلیت تجزیه زیاد، تهیه سموم دفع آفات نباتی ، تهیه خاکهای مصنوعی قابلیت جذب کاتیونی زیاد ، سبکی، تخلخل، جذب آب کشاورزی افزیش سرعت جوانه زدن ، ریشه گرفتن و تسریع رشد ماهیت استریل و سبک وزن بودن، عایق بودن حرارتی جهت مقاومت در مقابل تغییرات حرارتی ، ایجاد تخلخل در خاک ، تعویض کاتیونی باغبانی.

ویژگی ها و مزایای دانه های ورمیکولیت:
وزن مخصوص دانه های ورمیکولیت 120 Kg/m³ وزن مخصوص بتن ورمیکولیت در حالت متراکم 950 می باشد. وزن Kg/m³ و درحالت غیر متراکم 700 کم دانه به دلیل فضای خالی داخل دانه ها است که برحسب دانه بندی بین ٧٣ تا ٨٨ درصد فضای کل را اشغال می کند.

عایق حرارتی

براساس آزمایشات مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، ضریب هدایت حرراتی دانه های ورمیکولیت می باشد. تخلخل بالای دانه w/mc ٠.١٠١- ٠.٠٩ های ورمیکولیت سبب قابلیت رسانایی حرارتی ناچیز این دانه ها می گردد. مقادیر رسانایی حرارتی برای دانه های بزرگتر کاهش می یابد. براساس نتایج همین مرکز، بتن سبک ورمیکولیت دارای ضریب هدایت می باشد. مصالح عایق، میزان مصرف سوخت و الکتریسیته و در نتیجه هزینه w/mc حرارتی ٠.٢٠٨ های جاری ساختمان را به شدت کاهش می دهد.

عایق صوتی

مصالح جاذب سروصدا قادرند امواج صوتی را که با سطح برخورد می کنند به گونه ای جذب نمایند که تنها کمتر از ٥٠ درصد آنها بازتاب گردد. وجود حفره ها و اندازه و عمق آنها در دانه های ورمیکولیت سبب می گردد تا اثر صوت به دلیل ایجاد اصطکاک مستهلک گردد تراکم ناپذیری دانه های ورمیکولیت در مقابل فشار مکانیکی دائمی و یا بارگذاری مکرر فشرده نمی شوندو نسبت درصد هوای موجود ثابت می ماند. جذب آب وجود منافذ درونی بسته، ساختمان سلولی بخصوص و وجود لایه روکش باعث کاهش چشمگیرمیزان جذب آب دانه های ورمیکولیت نسبت به سایرسب کدانه هامی شود. جذب آب دانه های ورمیکولیت حداکثر به١٨ %حجم آن محدود می باشد.

واکنش ناپذیری حدود ٧، تقریبا خنثی بوده و فاقد هرگونه مواد معدنی واکنش پذیر می Ph دانه های ورمیکولیت با باشند. بنابراین باعث هیچ نوع خورندگی و پوسیدگی سایر اجزاء نمی شوند.
مقاوم در برابر آتش دانه های ورمیکولیت در دمای نزدیک به ١٢٠٠ درجه سانتی گراد تولید می گردند.در واقع این دانه ها می توانند شوک حرارتی تا دمای ١١٠٠ درجه سانتی گراد را تحمل نمایند.همچنین فرآورده ای ورمیکولیت به و یژه اجزای بتنی ساخته شده با این دانه ها مقاومت خوبی در برابر آتش دارند.میزان مقاومت به مقدار جرم دیوار بستگی دارد.