ورمیکولیت در صنایع

همانطور که اشاره شد ورمیکولیت در صنایع مختلفی کاربرد دارد و با توجه به میزان دسترسی و مقرون به صرفه بودن این ماده در صنایع استفاده می شود. در این بخش به کاربردهای ورمیکولیت در صنایع مختلف به صورت خلاصه اشاره می شود.

كشاورزي
مهم ترين كاربرد آن در كشاورزي در تهیه انواع كودشيميايي، علف كشي ها و حشره كش ها است و اختلاط آن با خاك باعث ايجاد تخلخل بيشتر و جذب بیشتر خاك مي شود.

باغباني و گلكاري جذاب/حامل
توانايي ورميكوليت براي جذب رطوبت، ايجاد تخلخل و باقي ماندن در جريان سيال آزاد داراي اهميت است. جذب در حدود 240% وزني و 50-40% حجم كه در كشاورزي يا باغباني و گل كاري به آب دهی خاک کمک می کند و در تهیه كودشيميايي، علف كش يا حشره كش کاربرد دارد. مخلوط ورميكوليت و پيت(زغال سنگ نارس) يا مواد غذايي گياهي در يك محيط بدون خاك به نام آب كشت شهرت دارد.

عايق کاري
ساختار ورميكوليت از90% هواي محبوس تشکيل شده و به صورت منبسط با وزن سبك بوده كه عايق حرارتي خوبي است (رسانايي w/m°C 0.062-0.065 و مقاومت گرمايي بالايC° 1100)، عايق صوتي و از نظر شيميايي خنثي و نسبتاً نسوز (مقاوم در برابر آتش)، ضد پوسيدگي (فساد)، بي بو و عدم سوزش از خصوصيات قابل توجه است كه در برخي محصولات ساختماني مانند بتون و گچ سبك وزن، گچ هاي ژيپسي، عايق پركننده سست، مواد مركب كاهش دهنده صدا، پوشش ضد آتش شامل: ساختار كاشي هاي سيليكاته سديم فولادي است، لايه نازك فرمالدهيد اوره و مواد اصطكاكي (جابجايي آزبست در عايق ها، كلاچ و ترمز و… ).

مصالح ساختماني
بتون هاي سبك وزن كه به سستي متراكم شده اند، در مقايسه با سنگ لاشه( 2000 يا بيشتر از 2000 Kg/m3) يك واحد وزني معادل Kg/m3 1602-1281 دارند. ورميكوليت در جهت استفاده از انواع اهرم جعبه ماكو و سيمان پرتلند به کار برده مي شود. سيمان هاي با سيليس يا آلوميناي بالا براي تنوره (دودكش) هاي بخار عايق، ديگ بخار يا كوره ها استفاده مي شود. ورميكوليت يا پرليت به همراه آسفالت يا يك سيليكات به علت مقاومت آب به عنوان پركننده حفرات براي عايق حرارتي استفاده مي شود (سيمان سياه يا ساختارهاي ديگر بنايي)

پركننده
ورميكوليت متورق و خاكي در پراكندگي آبي در تشكيل پوشش يا فيلم کاربرد دارد (فيلم هاي انعطاف پذير، پركننده هاي پلاستيكي و…).

نسوز
خواص نسوز ورميکوليت دردماي Sintering، C° 1260 و نقطه ذوب C°1315 در متالورژي (مواد مركب داغ و مواد عايق مذاب) و نسوزها (آجرهاي عايق و تخته ها يا اشكال) وجود دارد.
كاربرد نهايي اين کاني عموماً بسته به محتواي ورميكوليت (ps %99-90)، بازده تورق و چگالي بعد از تورق است. در ايالات متحده امريكا، تقريباً اندازه هاي سرند بالايي و پائيني عبارتند از :
•درجه 1 (درشت ) 8- تا 4- مش تيلور (mm 2.36-4.75)
•درجه 2 (متوسط) 4- تا 8- مش تيلور (mm 1.18-2.35)
•درجه 3 (ريز ) 28- تا 14- مش تيلور (mm 0.06-1.18)
مشخصات مهمي که در ASTM كشف شده است:
•332–C (تجمع ورميكوليت براي سيمان)
•35–C (تجمع ورميكوليت براي گچ)
•516-C (ورميكوليت عايق پركننده سست)