میکا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

میکا چیست ؟
میکا نامی است که بر گروهی از کانی های سنگ پدیدآر ، نهاده شده است . کانی های میکا عبارتند از : میکای سفید – فلوگوپیت – میکا سیاه – لپیدولیت . چون ممکن است در تلفظ این اسم ها دچار اشکال شوید از این رو ما ترجیح دادیم که برای همه لفظ میکا را بکار ببریم. تمام انواع میکا هر چند از فلزات مختلفی تشکیل شده اند ولی همه شبیه به یکدیگرند . تمام انواع « میکا » را می توان به صورت ورقه های نازکی در آورد ، چون خیلی نرم هستند و به آسانی با ناخن خط بر می دارند.
همه ی میکا ها نوعی کریستال بوجود می آورند که به لحاظ رنگ گوناگون است . یعنی آنکه به ترتیب از بی رنگ شروع شده به رنگ های سبز ، قرمز ، قهوه ای و سیاه در می آید. میکا در بیشتر سنگ های موجود در قشر زمین یافت می شود.
میکا بخش مهمی از سنگ های آذرین می باشد . لابد به خاطر دارید که سنگ های آذرین از سرد شدن مواد گداخته ، تشکیل شده اند . پس میکا نیز همین گونه پدید آمده است .
گاهی برخی از مواد معدنی در شرایط خاصی تبدیل به میکا می شوند .این عمل را متامورفیزم یا دگردیسی می نامند و مقصود تغییراتی است که در مواد معدنی بر اثر حرارت ، فشار و آب بوجود می آید. برای اینکه میکا را جهت استفاده ی تجاری آماده کنند آنرا ورقه ورقه کرده سپس به اندازه و ضخامت های مورد نظر در می آورند.
« میکا » عایق خوبی است ، الکتریسیته و گرما از آن عبور نمی کند . بنابراین ، می بینید چقدر در ساختن وسایل الکتریکی و مواد آتش ناگیر مفید می باشد . شما هم اکنون در منزل خود حتماً مقداری میکا در اطوی برقی ، سرپیچ لامپ و در دستگاه نان برشته کن دارید .ضمناً این را هم بدانید که قبل از اختراع شیشه ، ورقه های میکا را برای روشنایی پنجره ها به کار می بردند .
میکا را میتوان بعنوان یکی از مهمترین مواد بکار گرفته در پیشرفت تکنولوژی (مخصوصا صنایع الکترونیک) در حال و آینده نام برد. این کانی به صورت های ورقه ای یا بصورت دانه های ریز و فلسی در صنعت به کار می برند. کاربردها: خشک کننده و پوشش دهنده، دیوارهای سیمان گچی (افزایش مقاومت دیوار)، منبسط کننده ماده رنگی، بلکا، حفاری نفت (پوشش دهنده ترک ها و خلل و فرج ها)، الکترودهای جوشکاری، کاغذ سازی، تولید لاستیک، پلی پروپیلن، آجر نسوز، کوره های ذوب ریخته گری، فولادسازی (منبع تهیه لیتیوم)، ساخت وسایل اپتیک (عدسی)، زیور آلات، دیوار عایق حرارتی، پلاستیک سازی، علاج برخی بیماریهای پوستی، چسبنده ها، تولید کاغذ میکا (میکای مصنوعی)، صنایع کشاورزی و …

انواع تولیدات میکا
میکای سفید سایز 2 میلیمتر تا 5 میلیمتر .
میکای سفید سایز 0 میلیمتر تا 2 میلیمتر .
انواع پودر میکا از 50میکرون (325 مش) تا 5 میکرون (2500مش) .
مصارف میکا :
• مصارف ساختمانی میکا: پوششهای سلولزی بانامهای مختلف و پوششهای مختلف خارجی و استفاده بعنوان عایق
• مصارف تزئینی میکا : شمع سازی ، گل سازی ، مجسمه سازی
• مصارف آرایشی میکا : لوازم آرایشی مانند : ماتیک ، انواع سایه ها ، پودرهای آرایشی و غیره
• مصارف صنعتی میکا : پودر جوش ، گِل حفاری ( معمولاً در صنعت استخراج و چاه های شرکت نفت) ، رنگ و عایق دما ،
• عایق الکتریسیته ، لاستیک ، کامپیوتر ، صنایع هوا – فضا ، کاغذ سازی و غیره
• مصارف بهداشتی میکا : استفاده در خمیردندان ، انواع پودر بهداشتی و غیره