خصوصیات و مصارف میکا

پودر میکا (Mica Powder) سیلیکاتی شفاف است که از مواد معدنی میکای مسکوویت (پتاسیم سیلیکات آلومینیوم) ساخته شده و دارای خواص گوناگونی است. این پودر شفاف, مات و بی رنگ (با دی اکسید تیتانیوم یا آهن اکسید پوشش داده شده است) است.

پودر میکا با خلوص 98 درصد دارای خواص گوناگونی است که از جمله آنها می توان به عایق الکتریسیته , عایق حرارت, ضد سایش و ضد خش بودن اشاره کرد.ميکا را به دليل خواص فيزيکي و مکانيکي بالايي که دارد، در بسياري از مصارف صنعتي استفاده مي کنند و شايد بتوان گفت که جايگزيني براي آن وجود نداشته باشد.ورقه های مسکوویتی، نارسانایی هایی بسیارعالی اند و همین امر نیز آنها را جهت ساخت قطعاتِ تجهیزات ویژه الکترونیکی، مناسب می گرداند. خرده (Scrap)، فَلس (flake: پولک) و پودر مسکوویت (ground muscovite) به عنوان پُرکننده و بسط دهنده (extender) در گستره ای از رنگ ها، پرداخت سطوح (surface treatments) و محصولات ساخته شده مورد استفاده قرارمی گیرند. جلای مرواریدی مسکوویت آنرا به محتوایی مهم مبدل می گرداند که “درخشندگی” را به رنگ ها، لعاب سرامیک ها و محصولات آرایشی هدیه می دهد.

خصوصیات فیزیکی

مسکوویت به راحتی قابل شناسایی است؛ به این دلیل که رَخ های کامل به آن اجازه می دهند که به شکل ورقه هایی نازک، انعطاف پذیر، کشسان (elastic)، بی رنگ و شفاف با جلایی شیشه ای تا مرواریدی، از هم جدا گردد. مسکوویت تنها کانی با چنین خصوصیاتی می باشد.

-‏ مصارف میکا:

-‏ مصارف ساختمانی میکا: پوشش های سلولزی با نامهای مختلف و پوشش های ‏مختلف خارجی و استفاده به عنوان عایق.‏

-‏ مصارف تزیینی میکا: شمع سازی- گل سازی- مجسمه سازی، سنگهای تزیینی و سرامیک و…

-‏ مصارف صنعتی میکا : پودرجوش(الکترود باعث تسهیل در عمل روکش کردن و پایدار نمودن قوس الکتریکی میشود)- گل حفاری (صنعت استخراج چاههای ‏شرکت نفت) رنگ و عایق دما- عایق الکتریسیته- لاستیک- کامپیوتر- صنایع ‏هوا فضا- کاغذ سازی و تولید لنت و صفحه کلاچ.ضمنا آنالیز شیمیایی مورد تایید متالوژی رازی در در جدول ذیل ارائه شده است.