انواع میکاهای تولیدی زمین کاو

میکا را به گروهی از مواد معدنی اطلاق می کنند که از خواص فیزیکی و شیمیایی مشابهی بهره مند هستند. این مواد از نوع سنگ‌های آذرین هستند و ساختاری لایه‌ای دارند. از این روی بیشتر به شکل ورقه هایی استخراج می‌شوند که پس از برش خوردن مورد استفاده قرار می گیرند. در این نوشتار سعی کرده ایم پاره ای از انواع میکا را نام برده و مختصر توضیحی راجعشان به خوانندگان ارائه کنیم.

امروزه میکاها در صنعت و تولیدات صنعتی کاربرد فراوانی دارند. و گاهی نیز آنها را با مواد دیگر ترکیب کرده و ورق میکا طلایی را عرضه میکنند.  بعضی از خواص میکاها مثل مقاومت الکتریکی و حرارتی بالا باعث شده تا به عنوان عایق حرارتی و الکتریکی به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرند. همچنین چون میکاها دارای ساختار کریستالی هستند، به عنوان شیشه‌های ضد حرارت در دریچه های کوره‌های حرارتی و تجهیزات مشابه مورد استفاده قرار میگیرند. از میکا به عنوان ماده پر کننده در صنعت ساختمان، و به عنوان مواد پایه در رنگ سازی نیز استفاده می شود. و گاهی هم  ورق میکا  در نهایت از آن تولید می کنند.
کانیهای خانواده میکا شامل موسکوویت، بیوتیت، فلوگوپیت، لپیدولیت و ناترونیت می گردند.
موسکوویت، مهمترین و فراوانترین کانی صفحه ای به شمار می رود. موسکوویت ورقه ای در پگماتیت ها و نوع پولکی در گرانیت، پگماتیت ها و شیست ها پیدا می شود. میکاها را از نظر نوع آنها به دو گروه موسکوویت صفحه ای و پولکی، تقسیم می نمایند .